Subject:
Prisanalys för 2003
Newsgroups:
lugnet.loc.se
Date:
Thu, 20 Feb 2003 10:11:39 GMT

Hej hopp!

Efter att med längtan i blicken ha studerat bilderna från mässan i New York
kunde jag inte låta bli att bli realistisk igen och gissa vad priserna blir i
svealand.

Bilder från mässan om du missat dem: http://www.fbtb.net/ny2003/

Jag importerade alla data från siten till Excel, sparade setnumret, namnet,
antale bitar och US-pris. Sedan kom gissandet in i bilden. För att skapa en
någorlunda sannolik gissning tog jag fram sju set på S@H som säljs i butik och
jämförde det amerikanska priset med det svenska. Konstigt nog var det inte
samma värde för de sju seten så det kan inte bara vara olika momssatser som ger
högre pris i Sverige.

Jag kom fram till att man bör multiplicera det amerikanska priset med 13,6215,
vilket var medelvärdet för de sju seten (det varierade mellan 11 och 15). De
sju seten jag valde ut kom från SW, HP, Creator och Orient temana.

Som fakta kan jag säga att 4101 Wild Collection står som 399:- i nya katalogen
medan mitt uträknade värde faller på 409:- så det bör inte fela så mycket.

Här är resultatet sorterat efter pris per bit (PPB) i stigande ordning:
Set# Namn SEK PPB
4097 Mini Robots 136 0,62
4096 Micro Wheels 136 0,66
4098 High Flyers 136 0,69
7470 Space Shuttle Discovery 681 0,83
4101 Wild Collection 409 0,84
4090 Motion Madness 204 0,84
4099 Robobots 272 0,84
4490 MINI Republic Gunship 95 0,93
4100 Maximum Wheels 272 0,94
4491 MINI MTT 95 0,96
4489 MINI AT-AT 95 0,97
4403 Air Blazers 681 0,98
7469 Mission to Mars 409 0,98
4402 Sea Riders 545 1,00
4481 Hailfire Droid 681 1,00
4404 Land Busters 817 1,06
4093 Wild Wind Ups 340 1,08
4488 MINI Millennium Falcon 95 1,09
8441 Fork Lift Truck 82 1,13
7467 International Space Station 204 1,26
4483 Imperial AT-AT 1362 1,28
8453 Front End Loader 272 1,28
4720 Knockturn Alley 272 1,30
7032 Police 4WD and Undercover Van 204 1,35
7413 Passage of Jun-Chi 136 1,36
4726 Quidditch Practice 177 1,38
3544 Two Player Set 204 1,40
7471 Mars Exploration Rover 1226 1,43
4850 Spider-Man's First Chase 272 1,45
8451 Dumper 272 1,49
8454 Rescue Truck 953 1,50
7468 Saturn V Moon Mission 272 1,53
7034 Surveillance Truck 409 1,54
7416 Emperor's Ship 272 1,56
4514 Cargo Crane 272 1,56
7031 Helicopter 136 1,56
7035 Police HQ 681 1,63
7419 Dragon Fortress 1226 1,67
4852 The Final Showdown 681 1,92
4851 Origins 409 1,93
8455 Backhoe Loader 1362 1,94
4513 Grand Central Station 681 1,98
4095 Record and Play 681 1,99
3535 Skateboard Street Park 136 2,00
3538 Snowboarder Cross Race 409 2,09
4094 Motor Movers 545 2,15
3536 Snowboard Big Air Comp 177 2,21
3433 Ultimate NBA Arena 1090 2,27
3542 Flip Shot 109 2,37
3541 Slap Shot 109 2,42
3540 Puck Passer 109 2,47
3543 Slammer Goalie 109 2,53
3537 Skateboard Vert Park Challenge 272 3,03
4512 Cargo Train 1907 3,51
4511 High Speed Train 1226 3,68

Hälsar,
/Tobbe