 Events / 512
Re: LEGOWORLD
Newsgroups:
lugnet.events
Date:
Fri, 26 Oct 2001 08:44:53 GMT

Hallo Dennis,

Jammer dat LEGO WORLD niet aan je verwachtingen heeft voldaan. Wel bedankt
voor je commentaar, voor de evaluatie van het evenement zullen we je
opmerkingen zeker meenemen, zodat een eventueel vervolg beter aan je
verwachtingen zal voldoen.
De problemen waar over je spreekt komen vooral door de veel grotere toestroom
van bezoekers dan verwacht. Er zijn ruim 2x zoveel bezoekers op afgekomen dan
de organisatie had verwacht, met alle problemen van dien.
Tevens was het voor de verschillende organisatoren (LEGO, de IJsselhallen en de
Bouwsteen) voor het eerst dat een dergelijk evenement werd georganiseerd.
Hierdoor wisten we niet precies wat er te verwachten was. Voor een volgende
keer weten we dat beter en kunnen we daar beter op inspelen.

Begon 's morgens al. Bij aankomst op het parkeerterrein stond: LEGOWORLD
uitverkocht. Ik kan alleen in het weekend, dus het moest maar. Konden we er
niet in! Samen met nog een aantal anderen stonden we zonder kaartje voor de
entree.

Vanwege veiligheidsredenen mochten er slechts 6000 bezoekers tegelijk in de hal
aanwezig zijn. Mensen die hun kaartje in de voorverkoop hebben gekocht hebben
hier natuurlijk een voordeel, zij kunnen er in ieder geval in. Overgebleven
kaartjes kunnen nog aan de kassa worden gekocht, maar als er meer mensen op af
komen dan dat er mensen zijn, moeten er mensen teleurgesteld worden. Zoals
gezegd was deze grote toeloop niet verwacht. Dat er op internet niet informatie
is geplaatst dat het uitverkocht is, is inderdaad verkeerd geweest. Dit zullen
wij met de IJsselhallen, die over de locatie gingen, bespreken.

OK, we waren toen binnen. Het was naar mijn mening te commercieel. Eigen
modellen van hobbyisten stonden er maar mondjesmaat. Wat mij betreft, en met
mij nog vele anderen, had daar wellicht meer aandacht kunnen worden
besteedt. Maar dat terzijde. Dat is een kweste van smaak. Ik vind het
overigens jammer dat het zo commercieel is opgezet, maar ja, het gaat
uiteindelijk toch om de munten.

LEGO heeft zelf slechts weinig eigen modellen. Vrijwel alle eigen modellen
kwamen van de leden van De Bouwsteen. Voor ons was niet mogelijk om een aantal
van onze activiteiten in de eerste grotere zaal te plaatsen. Onze ruimte was
dus beperkt, waardoor niet meer eigen modellen geshowd konden worden. We
hebben nog wel geprobeerd om er ruimte bij te krijgen, maar dat was helaas
niet mogelijk.
Het was trouwens verbazend hoeveel er is verkocht tijdens het evenement.
Blijkbaar was er bij een helebnoel mensen toch interesse om artikelen te kopen.

Het was echt superdruk. Niet normaal meer. Dat het druk was, OK. Maar er
waren gewoon te veel mensen binnen, zeker in de achterste zaal. Daar was het
dringen geblazen. Bij zulke evenementen moet de veiligheid ook in acht
worden genomen. Vandaar ook die verklaring toen wij bij de IJsselhallen voor
de deur stonden. Pardon? Maar waarom zo krap opgezet in die betreffende hal?
Dit zou dan niet mogen ….

Vanuit de IJsselhallen hebben we opdracht gekregen om gangpaden van minimaal 3
meter aan te houden. Dit was op last van de brandweer en hier hebben wij ook
aan voldaan. Omdat dat de enige zaal was waar wij vanuit de Bouwsteen
activiteiten mochten hebben konden wij de gangpaden ook niet breder maken, dan
zou er voor onze leden geen ruimte meer zijn om dingen ten toon te stellen.
Het was al lastig om een balans te vinden tussen voldoende gangpaden en genoeg
ruimte voor onze modellen. Hierbij kwam nog eens dat er veel meer bezoekers
waren dan verwacht en dat de zaal van de Bouwsteen heel erg in trek was,
waardoor er veel mensen aanwezig wilden zijn.

De paden in de grote zaal (van LEGO) waren trouwens even breed, ook 3 meter,
maar daar was er veel meer ruimte tussen de opstellingen, waardoor het voor het
gevoel ruimer leek. Wij wilden zelf niet mensen midden in onze opstellingen
hebben staan, waardoor iedereen op de paden moest blijven.

Dat was mijn relaas. Wellicht komt het ook dat ik 's ochtend nogal
geïrriteerd was. Ik had bepaalde verwachtingen, maar die kwamen niet
allemaal uit. Andere mensen die weer naar buiten gingen deelden dezelfde
mening. Maar goed, zoals ik al zei ik dat een kwestie van smaak. We zijn
allemaal anders, dus niet iedereen hoeft mijn mening te delen. Ik vind het
jammer dat het zo gelopen is, maar ik wil de boel natuurlijk niet helemaal
tot op de bodem toe afkraken. Ik heb gewoon ook leuke dingen gezien, zoals
die treinbaan. De kranen had ik al eens eerder in Ochten gezien, maar toch
altijd leuk om weer eens een blik op te werpen.

Ook wij hebben van verschillende kanten gehoord dat het gedeelde dat LEGO had
ingericht enigszinds tegenviel en dat mensen de afdeling van de Bouwsteen meer
hadden gewaardeerd. Natuurlijk zit er ook een groot verschil in de
belevingswereld van kinderen en volwassenen. Volwassenen waren waarschijnlijk
meer geinteresseerd in de zaal van de Bouwsteen, dan in de zal van LEGO zelf.
Kinderen daarintegen vonden ook de zaal van LEGO zelf erg leuk omdat ze daar
zelf konden bouwen. Het vinden van een een goede mix voor beide doelgroepen is
erg lastig en had, ook naar mijn mening, meer naar de kant voor volwassenen
moeten liggen

Tot slot: Tips voor de heren en dames organisatoren:
 Voor de volgende keer BETERE VOORLICHTING omtrent de
kaartverkoop!!! Dat voorkomt heel veel irritatie! Laat niet mensen meer dan
200 km van Jap Nop rijden. Doe het dan zo dat je de kaarten ALLEEN kunt
kopen bij bijv. de Intertoys. Geef dat ook DUIDELIJK aan. Als er dan nog
mensen komen zonder kaartje, dan is dat ook echt hun eigen schuld.

Bij vrijwel alle evenementen is het zo dat je naast de voorverkoop ook kaarten
aan de kassa kunt kopen, indien deze nog voorradig zijn. Bij LEGO WORLD was het
echter zo dat er dat er redelijk weinig kaarten meer aan de kassa te koop
waren. Toch kwamen er nog veel mensen op het evenement af die niet een kaartje
in de voorverkoop hadden gekocht. Hierdoor moesten er dus veel mensen
teleurgesteld worden. Dit is zeker een punt wat voor een volgende keer beter
geregeld moet zijn.

 Bredere gangpaden in de achterste zaal (modelbouw e.d.), daar was
soms geen doorkomen aan. Wij mochten niet naar binnen omwille de veiligheid.
Mijns inziens was dat een beetje overtrokken, want zo krap met zoveel mensen
…. Dan konden wij er praktisch gezien toch ook wel bij???

De breedte van de gangpaden in de achterste zaal waren 3 meter, zoals door de
brandweer voorgeschreven. Doordat wij krap zaten met de ruimte (voor zowel de
kranen als de treinbaan was 2x zoveel ruimte aangevraagd), konden wij deze
paden ook niet breder maken. Wij hebben nog gevraagd om enkele onderdelen te
verplaatsen naar de hal waar nu FoxKids stond of een naastgelegen zaaltje, maar
dit was helaas niet mogelijk. Voor een volgende keer willen we natuurlijk een
grotere ruimte hebben, zodat alles ruimer opgesteld kan worden en dat we meer
dingen vanuit de Bouwsteen ten toon kunnen stellen.

Als jullie zo’n evenement weer organiseren, denk daar dan eens goed over na.
LEGO wil graag weer in de plus en willen hun goede naam behouden. Op deze
manier wordt daar echt afbreuk op gemaakt. Dat is ontzettend zonde!!!
Evalueer de zaken dus goed!!! Houd bijv. een enquête onder de bezoekers.
Wellicht levert dat nog e.e.a. aan informatie op. Niet alleen over het
aanbod, maar ook over de organisatie. Uit fouten leer je gewoon.

Als het goed is is er een enquete onder de bezoekers gehouden op de dagen zelf.
De uitkomsten hiervan heb ik nog niet gehoord, maar zullen bij de evaluatie
worden besproken. Het was voor ons allen (de Bouwsteen, LEGO en de
IJsselhallen) de eerste keer dat zoiets is georganiseerd. Er zijn dan ook veel
dingen anders gegaan dan verwacht. Binnenkort gaan we het evenement evalueren
en dan zullen we ook alle minpunten bespreken, zodat deze een volgende keer
voorkomen worden.

Groeten van een ’s ochtends best geirriteerde Dennis uit Ter Aar ....

Nogmaals bedankt voor je opmerkingen Dennis,

Namens De Bouwsteen,

Sybrand Bonsma