Subject:
LEGO-inflyttningsträff! 4-6 april.
Newsgroups:
lugnet.loc.se, lugnet.loc.dk, lugnet.loc.no
Date:
Tue, 11 Mar 2003 07:16:11 GMT

Hej hopp alla kära AFOL's!

Då vi nu så gott som installerat oss i den nya lägenheten kan man se en möjlig
helg för inflyttningsfest alá LEGO!

Den tilltänkta helgen är fredagen den 4:e april till och med söndagen den 6:e.
Dvs. om lite drygt tre och en halv vecka!

Jag tänkte först på helgen innan men det krockar med Robotkampen i Borlänge:
http://www.framtidsmuseet.se/robotkampen.html

Var?
Storgatan 39 i Ludvika:
http://www.brickshelf.com/gallery/4905354/Misc/tobbekarta.png

Köranvisningar i botten på meddelandet [1]. Buss- & Järnvägsstation på
gångavstånd.

Vad?
Fredag: Beroende på deltagande; LEGO relaterade aktiviteter.

Lördag: Ännu en batalj i ULV! Byggstart _13.00_, tävlingen startar en timma
senare dvs. klockan _14.00_. För mer info om ULV-konceptet, besök The Reverend
Powell Smith's hemsida:
http://www.thereverend.com/lego/ulv/
Tiderna kan givetvis ändras om det finns skäl till det. Sannolikt blir det en
begränsing på hjulstorlek för att få ned farten och därmed krockarna med bortre
väggen.

Efter ULV funderar jag på ett tärningsspel i stil med det som kördes i
Eskilstuna hemma hos Anders. Dvs. bitar till en bil sorteras upp i olika högar
och tärningskast avgör vilken hög man får ta delar ur. Slår någon två lika
nuffror (två tärningar) måste alla bygga ihop de delar de samlat. Har man väl
satt fast en bit så ska den stanna där. Målet är att bygga en snabb bil och som
motor kommer det att finnas ett gäng olika Pull Back motorer. Dessa är av olika
fart och omärkta! Det gäller att få bra hjul till sin motor och en bra motor
om man ska vinna. Delgren är utseende där övriga medtävlare röstar på sin
favorit. Masterstart eller två och två?

Söndag: Ovanstående tärningsspel om det inte hinns med på lördagen.

Stafettbygge! Ännu en skojjig aktivitet som jag först provade på hemma hos
familjen Isaksson. På ett tema börjar alla sätta samman bitar, man får sätta
ihop 15 klossar. När alla utom en har satt på sina 15 bitar byter man bygge med
varandra efter ett bytesschema. Den som inte hann få på sina 15 bitar får
släppa det han/hon har för händer. Detta för att minska väntetiden för de
andra. Blir det fler deltagare byter man när bara två bygger. Till slut har
bygget kommit tillbaka till den som började bygga det och där slutar hela
stafetten, oftast med ett gapskratt. Man talar här om vad man först tänkt bygga
och sen följer en diskussion om varför det inte blev så. Är det många deltagare
kanske man ska ändra till 10 bitar. Tokroligt!

Icke shcemalagda aktiviteter:
- Ta med och visa! Temat är Microscale! Du får givetvis ta med även annat.
Inspiration: http://news.lugnet.com/build/microscale/
- Diskussion om SweLUG/hemsida, om tillräckligt många Lugnet-personer dyker
upp. Sist var vi två (jag och Harri) så det var inte mycket att disskutera :(
- Mat! Antingen lagas den in house eller så blir det hämtmat, finns mycket att
välja på. Personligen har jag inget emot att bjuda på käk som lagas.
- Det kommer att bli ett testande med ULV-banan med olika tokigheter.
- Prisutdelning! Vinnare i ULV, vinnare i tärningsspelet och till den som åker
längst för att delta!
- Min tågbana kommer sannolikt att monteras och tåg kommer att spåra ur, som så
mycket annat denna helg :-)
- Besök hos den lokala leksaksaffären om intresse finns (tre-fyra kvarter
bort). Även möjligt med ett besök till Borlänge och Barnens Hus (OK utbud och
bra priser).
- Allt som byggs fotas och läggs så småningom ut på den kommande
SweLUG-hemsidan.

Hur?
Övernattning kan ordnas, själv har jag gott om yta men inte några extra sängar.
Dock har jag ett par luftmadrasser och en soffa. Mina föräldrar (bor 2,6 mil
bort) har två extra sängar och en husvagn. Det går att lösa! Övernattande bjuds
på frukost, dock en varning; Det finns inga flingor, det finns inget smör och
det finns bara minimjölk! Dock blir det havregrynsgröt (kokt på fiberberikade
gryn = god gröt) och kokt ägg. Jucie har vi säkert hemma. Bröd och pålägg finns
alltid hemma. Har du speciella frukostönskemål går det nog att ordna, Hemköp
finns på gångavstånd.

Tänker du komma så meddela det till mig och gärna på lugnet.loc.se så att andra
ser det, berätta gärna om du åker bil och ifrån vart så att samåkning kan
ordnas.

Frågor och övrigt, svara på lugnet.loc.se!

Hälsar,
/Tobbe (radera S P A M om du vill maila mig privat)

[1] Köranvisningar
1) Kör till Ludvika.
Karta och avstånd: http://www.viamichelin.com

2a) Kommer du från Stockholm/Falun-hållet;
Sväng mot Örebro i rondellen (det finns bara en i Ludvika).

2b) Kommer du från Örebrohållet;
Fortsätt mot Falun vid rödljusen OK/Mat Magasinet/On-Off

3) När du kommer fram till rödljusen "mitt i stan" så ligger där en pizzeria
Flamenco och en Statoil automatmack, sväng där in mot centrum. Det finns bara
två rödljus i Ludvika, det ena vid OK/Mat Magasinet/On-Off och det andra där du
ska svänga :)

4) Tag höger i nästa korsning, du passerar nu Högskolan/Kronofogden på din
vänstra sida.

5) Tag höger i nästa korsning, på din högra sida ligger Korskyrkan och på den
vänstra Fottas MC/Ludvika KylService.

6) Tag höger i nästa kornsing. Nu har du Björks Möbler på din högra sida och
vägen du åkte på på din vänstra, rakt fram ligger Statoil. Parkera där du
finner det lämpligt.

7) Knappa in portkoden du får av mig i porten mellan Chris-Tina Eriksson
Fastigheter och Meddo SunClub. Knalla upp tre trappor och ring på rätt dörr.
Framme!